zaterdag 24 december 2011

Elektrificatie.


Fietsen is leuk. Hier fietsen is ook leuk maar niet makkelijk. De heuvels zijn soms erg hoog en de hellingen stijl. Erg vermoeiend en dus komt het er eigenlijk niet van.

We hebben ooit al eens een elektrische fiets gekocht en die bevalt toch wel goed. Als je een heuvel op fiets krijg je net die hulp die maakt dat het leuk is.

Maar één elektrische fiets voor twee personen is ook niet alles. Niet dat we er ruzie om maken wie hem mag gebruiken, maar omdat we dan niet met z’n tweeën er op uit kunnen. We hebben dat wel eens gedaan, Diny op de elektrische en ik op mijn gewone fiets. Maar dan kom ik hijgend en bezweet boven op een top aan en zij fietst me vrolijk fluitend voorbij. Frustrerend!

Laatst zag ik een filmpje waarop te zien was hoe een bestaande fiets omgebouwd kan worden tot een elektrische. Dat leek ons wel wat en dus hebben we een ombouwset besteld. In Nederland natuurlijk.

En nu ben ik bezig om mijn fiets te elektrificeren. Dat is redelijk te doen met een goede montagehandleiding, maar soms moet je ook wel wat inventief zijn omdat sommige dingen nu net even anders zijn dan is aangegeven. Enige technische kennis is niet overbodig.

Nu zit ik nog met vragen over de elektrische aansluiting. Twee stekkers die in elkaar zouden moeten passen zijn heel verschillend van vorm en er zijn een stuk of wat draden die ik niet kan verklaren omdat ze niet op het schema staan aangegeven.
Ik hoop dat die firma tussen kerst en Nieuwjaar niet gesloten is zodat ik snel antwoord krijg op die brandende vragen.


http://www.ebike-kit.nl/