dinsdag 13 januari 2015

Roddel en achterklap.

Bij zo'n Esplasser bijeenkomst hoor je nog weer eens wat, onder andere hoe er over ons gepraat cq geroddeld wordt.
Dat wisten we natuurlijk wel, ik schreef toch al dat het hier net de Achterhoek is.

De bejaarde buurtgenoot waar ik tijdens het eten een praatje mee maakte wist mij bijvoorbeeld precies te vertellen hoe ons vorige huis er aan toe was.

Zo is daar volgens hem bijna geen zon, wat maar gedeeltelijk klopt in de wintermaanden na 4 uur 's middags. Dan verdwijnt de zon daar veel te vroeg achter de heuvels. (één van de redenen waarom we daar weggegaan zijn)
Ook wist hij te vertellen dat het een erg vochtig huis is, iets wat wij in de 13 jaar dat we daar gewoond hebben nooit hebben gemerkt! Dat kun je dan wel vertellen maar die overtuiging zit nu eenmaal vast in de kop en daar verander je niets aan.

Over ons huidige huis was hij van mening dat het daar erg gevaarlijk wonen was omdat de weg achter het huis een stuk hoger ligt, waardoor we een heel groot risico lopen dat auto's in onze tuin vallen.
In de 40 jaar dat dit huis er staat schijnt dat ooit een keer voor gekomen te zijn. Lang geleden is er een non(!) met een lelijk eendje uit de bocht gevlogen en naar beneden gestort.
Hoe het verder met haar is afgelopen vertelt het verhaal niet. De deux chevaux zal het in elk geval niet overleefd hebben, vermoed ik zo.

Dat het niet aan te bevelen is om met de wielen naast het asfalt te geraken maakt de foto natuurlijk wel duidelijk. De berm is daar direct erg schuin. De meeste automobilisten zijn zich van het gevaar bewust en passeren tegenliggers stapvoets.

Wij zijn nog nooit erg bang geweest dat het voertuigen gaat regenen, maar alles kan gebeuren natuurlijk. En dat hoop ik dan wel na te kunnen vertellen.
Voor alle zekerheid heb ik al wel een draadje langs de weg gespannen, maar of die stevig genoeg is....