maandag 19 januari 2015

Takkewerk.

Man, man, wat krijg je een takkerotzooi van één zo'n boom. De tuin lag na het snoeien bezaaid met afgezaagde takken en takjes. Het is al een klus om ze allemaal op één hoop te vegen en dan moet het nog weggewerkt worden ook.
De dikkere takken gaan later allemaal de houtkachel in, dat komt wel goed.

Ik zou de dunne takken wel willen versnipperen, houtsnippers zijn goed bruikbaar voor de tuin, maar waar haal je zo snel een snipperding vandaan. Zo'n machine kopen voor bijna eenmalig gebruik is ook al zo wat en dan moet je nog daar ook nog een stevige duit voor uitgeven, want die goedkopere dingetjes uit de tuinwinkels zijn ook niet geweldig, hoor ik wel eens.

En het verhuurbedrijf in Saverdun bestaat ook al niet meer, dus ik zal verderweg moeten zoeken.

Of ik steek het allemaal in de fik, dan ben ik er ook af. De buurman vindt het goed dat ik het over de schutting flikker en het in zijn weiland ga verbranden. Dat spaart mijn gazon weer.

En wat dacht je van het dak, waar heb ik me vanmorgen mee heb beziggehouden. De dakpannen en de dakgoten lagen bezaaid met bladeren die in de loop van de herfst van de boom gewaaid zijn. En mos, natuurlijk.

Ik heb er nachtje over liggen denken om die treurwilg helemaal om te zagen, dan zijn we voor altijd van die bende af.
Maar mijn buurman kwam op het goede idee dat die boom met zijn lange wortels nog wel eens veel vocht onder het huis zou kunnen weghalen. En dat is ook altijd goed want het huis ligt op een helling waar in vochtige tijden altijd wat grondwater doorstroomt.
Dus laat ik hem toch maar staan.