maandag 16 februari 2015

Brrrraaaand!

Ik had het al aangekondigd, die dennetakkebende moet verbrand worden om alle irritante rupsenhaartjes voor eens en voor altijd van de aardbodem te laten verdwijnen..

En vanmorgen toen ik voor dag en dauw (half tien!) wakker werd, scheen de zon volop (in tegenstelling tot gisteren wat een verschrikkelijke regendag was). Dus was het goed weer om aan de slag te gaan met die verbranding.
De buurman was er mee akkoord gegaan dat dit in zijn weiland mocht geschieden zodat ik mijn eigen gazon, voor zover dat zo nog heten mag, kan sparen. Zo kon ik alles lekker makkelijk over de schutting flikkeren.

Het viel natuurlijk nog niet mee om die natte takken in de brand te krijgen maar een flinke scheut dieselolie deed wonderen.

Het is maar goed dat de Franse plattelanders zich niet zo snel benauwd maken als ze een fikse rookwolk zien. Dat komt hier wel meer voor.
Gezien de rookontwikkeling door die olie en het vocht zou ik in NL vermoedelijk al direct de brandweer op de stoep hebben gehad.

Maar gelukkig zijn nog niet alle Nederlandse normen in heel Europa doorgedrongen, want hier heb je nog redelijk de vrijheid om je op een milieuvriendelijke(?) wijze van overbodige takken te ontdoen.