woensdag 13 november 2019

Gasgedonder.

Toen wij hier kwamen wonen bijna 10 jaar geleden (2010) lag er een grote propaangastank pal voor de deur van wat nu het appartement is. De vorige bewoners hadden een contract met het bedrijf Vitogas. De Zwitserse dame die ons het huis verkocht, vertelde mij dat deze tank haar eigendom was en ik dus geen actie hoefde te ondernemen.

Dat reservoir vond ik erg lelijk op die plek en heb contact opgenomen met een andere gasmaatschappij die een nieuwe ondergrondse gastank geïnstalleerd heeft. 
Nadat we de oude gastank leeg hadden gestookt heb ik het daar weggetrokken en jarenlang in de tuin laten liggen. Ik heb hem zelfs nog, vergeefs, te koop aangeboden.

Tot ik op het idee kwam om er een regenwateropslag van te maken. Dat gaat prima en we hebben de hele zomer een watervoorraad van 2000 liter om de tuin te sproeien.

Dat ging goed tot in 2016 ( 6 jaar later dus) er een brief kwam van Vitogas met de mededeling dat er bij ons een gasreservoir lag die niet meer gebruikt werd en die nodig ontgast en veilig gemaakt moest worden door een door Vitogas erkend bedrijf. Dat veilig stellen bestaat dus uit het vullen van die tank met water.
Dit alles moest zo snel mogelijk gebeuren omdat het hoogst gevaarlijk was om die tank zo ongebruikt te laten liggen.
En of ik ook per omgaande een akte wilde ondertekenen waarin ik hun vrijwaarde van alle ongelukken die konden komen. Dan zou tevens die tank mijn eigendom worden en de verantwoordelijk voor alle ongelukken die veroorzaakt worden door de aanwezigheid van die tank bij mij liggen.
Nou, die verantwoordelijkheid kan ik wel aan. Ik heb niet voor niets bijna mijn hele werkzame leven aan het gas gezeten. Ik weet echt heel zeker dat een voormalige gastank die gevuld is met water niet snel zal ontploffen.

Ik heb per mail beleefd geantwoord dat volgens mij die tank mijn eigendom was, dat het erg veilig was omdat hij door mij gevuld was met regenwater en dat ik nooit een contract teken waar ik niet om gevraagd heb.

Ergens in het voorjaar van dit jaar 2019 kwam er een Vitogas-meneer aan de deur om naar de gastank te kijken, de gegevens op te nemen en enkele foto's te maken. Hij zag met eigen ogen dat aan de veiligheidseisen was voldaan. Maar blijkbaar was dat niet voldoende.

Het duurde tot juni 2019, toen kwam er weer een brief waarin werd aangekondigd dat Vitogas de gastank binnenkort zou komen ophalen. Het was zeker niet mijn eigendom omdat Vitogas nooit of te nimmer tanks verkoopt aan klanten. Ook goed, mij kan het niet schelen.

Maar wat mij wel wat kon schelen was dat, na al die jaren niets gehoord te hebben, men nu die tank opeens wilde ophalen. En dat terwijl ik net daarvoor mijn oprit heb laten vernieuwen. Daar wil ik dus geen zware machines over laten rijden. In geen geval!
En dat heb ik hun dan ook geschreven.

Nu eind oktober heb ik dus weer een (nu aangetekend) brief en een contract ontvangen waarin weer een handtekening geëist wordt waardoor de verantwoordelijkheid voor de veiligheid bij mij neergelegd wordt en dat ik dat bedrijf moet bellen voor een afspraak voor het vullen van die gastank met water, dat ook nog eens door mij geleverd moet worden.
Als ik niet binnen 14 dagen reageer wordt de zaak in juridische handen gelegd.
Dat is schrikken maar niet heus.

Ik ben maar weer eens in de pen geklommen om in mijn beste Frans te vragen of ze helemaal belazerd zijn met hun dreigementen. Waarom willen ze dat en hoe denken ze dat te kunnen waarmaken? Want…..
– Ik ben geen klant van hun bedrijf
– Ik heb nooit een contract met vitogaz getekend
– Ik doe als brave burger nooit iets tegen de wet.
– Ik heb jarenlang niets van hun gehoord.
– Ik heb nooit enige toegang geweigerd aan een bedrijf die de tank wil vullen met water.

Tevens heb ik hun uitgelegd dat zij volgens mij, doordat ze jarenlang niets van zich hebben laten horen, met ons leven hebben gespeeld door de onveilige gastank zo maar te laten liggen en deze niet volgens hun eigen regels, hebben veilig gesteld.
Wat had er allemaal niet kunnen gebeuren als dat ding ontploft was? ,
Hoezo juridische maatregelen?

Maar goed, om aan al dit gezeik een einde te maken heb ik hun voorgesteld dat
(punt 1) ze mij een ander contract toezenden dat vooraf al ondertekend is door een verantwoordelijke van Vitogaz, zodat ook ik hier een getekend exemplaar heb liggen, en
(punt2) dat in de akte wordt opgenomen dat de kosten van deze overdracht precies nul euro bedragen voor monsieur EBBERS.
Er was een bedrag genoemd van 1050 euro, dat in rekening gebracht zal worden bij de vorige eigenaar en niet bij mij. Dat kan wel zo zijn, maar ik wil dat niet horen of zien. Daar komt mijn handtekening niet onder te staan.

Wanneer aan deze beide voorwaarden mijnerzijds wordt voldaan dan zal ik mijn handtekening ook zetten. Ik zal dan althans een krabbel zetten.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.