vrijdag 15 november 2019

Uitblazen.


Als g'in nood gezeten, geen uitkomst ziet
wil dan nooit vergeten, Peet helpt jou subiet
Vreest toch geen nood, 
zijn gereedschapvoorraad is heel groot.
En als ik dan een kleine compressor zoek
tovert hij die direct uit een of andere hoek.

Wij hebben een centraleverwarming dat bestaat uit een éénpijps ringleidingsysteem, wat mij eigenlijk helemaal niet bevalt. De temperatuur is alleen per vertrek te regelen door een klep in de mantel open of dicht te zetten. En dat in deze tijd van elektronisch regelingen!
Maar ja, het zit er nu eenmaal en ik moet er mee leven.

De radiatoren, die bestaan uit hele fijne lamellen, zuig ik wel regelmatig min of meer schoon. Maar nu had ik het idee dat de warmte er niet meer doorheen kwam. En dat moet wel want het wordt steeds kouder om ons heen. Afkoeling van het klimaat heet dat.
Nu gebeurt dat in het najaar wel vaker dat het wat kouder is dan in de maanden daar voor, hoewel de temperaturen de laatste dagen onder het gemiddelde voor de tijd van het jaar liggen. En dat de bergen erg vroeg onder een dikke sneeuwlaag zijn verdwenen.

Maar zoals ik wel vaker doe, even Peet vragen of die soms heel toevallig en per ongeluk een handzame compressor heeft staan in zijn winkel van sinkel. En dat is natuurlijk een domme vraag: ja natuurlijk heeft hij zo'n ding. Ik mag het gerust op komen halen en dan drinken we nog een paar glaasjes wijn op de koop toe.

En met deze mooie blaascompressor was het een fluitje van een cent om alle stof en spinnenwebben er uit te blazen. Nu kunnen we eindelijk weer warm zitten.