zaterdag 16 november 2019

Vlees uit eigen tuin.


Vlees eten is slecht volgens steeds meer vega-mensjes. Tenminste dat lees en hoor ik regelmatig. 
Vlees eten gaat te koste van het regenwoud dat omgezaagd of verbrand wordt om veevoer te verbouwen. 
En al dat voer moet ten koste van heel veel uitstoot verscheept worden naar de boeren.
Vlees productie gaat te koste van heel veel water, las ik laatst. Eén ons rundvlees staat gelijk aan 1500 liter water volgens de stichting wakker dier.
Eén kilo rundvlees eten staat qua broeikasgas-uitstoot gelijk aan 180 kilometer autorijden volgens weer een andere deskundige.

En dan zullen we het helemaal nog maar niet hebben over dat stikstof gedoe dat in (hoofdzakelijk) Nederland de natuur zo vergiftigt. 
Allemaal redenen om toch vooral geen vlees te eten.

Wat een onzin allemaal!
Ik kreeg gisteren weer eens een lekker stukje vlees op mijn bordje. Vlees van een koe dat in mijn achtertuin heeft gelopen. Nou ja, bijna dan.
Koeien die bijna het hele jaar buiten lopen, koeien waarvan de kalfjes bij de moeder blijven tot ze zelfstandig zijn. Die kalfjes lopen daarna een jaar lang in de "vetweide" om groot en dik te worden.
Deze koeien worden als het nodig is bijgevoerd met hooi en mais van eigen landerijen. 
Beter kan een koe het niet hebben. Ik zie het allemaal van dichtbij gebeuren.

Ik zie ook werkelijk niet waar die waterverspilling zit. Ja, de koeien drinken water, goed leidingwater. En die pissen dat ook weer uit met dikke stralen en dat is ook weer hoofdzakelijk water dat weer direct de grond intrekt. Ik zie het als een kringloop.
Ik gaf dat een keer aan als reactie op een site van een een onheilprediker, maar die schreef toen dat ik het verkeerd zag en dat het niet zo werkte. Hoe het dan wel werkt vertelde hij me weer niet.
Oh ja, de pis en de poep raakt elkaar niet, dus die "gevaarlijke" stikstof verbindingen ontstaan hierdoor ook niet.

Ik vraag me dan ook (niet echt) af wat er verkeerd is aan het eten van zo'n stukje vlees. Ja natuurlijk, de koe wordt gedood voordat ik dat stukje vlees op mijn bord krijg. 
Dat is natuurlijk wel zielig. 
Maar ja, dood gaan is uiteindelijk het lot van iedere sterveling. Ook een sla-plantje sterft af als je het uit de grond trekt. 
In de wrede vrije natuur is het eten of gegeten worden. Vraag het maar aan mijn kippen, zij pikken alle insecten op die ze maar kunnen vinden en ze zijn zelf weer een gewilde prooi voor de vossen en de haviken, als ik ze niet voor ben tenminste.

Oh ja, ik zie bij de buurman vele honderden kippen buiten lopen in een hele grote kippenren. Die kippen gaan binnenkort naar een kippenslachterij om nog voor de kerst in de winkel te liggen. De buurman heeft ons beloofd dat hij enkele geslachte kippen voor ons zou bewaren. Beter kun je ze niet krijgen, die bofkippen.

Ik pleit dan ook voor het eten van producten uit de nabije omgeving. 
Als ik zie dat bijvoorbeeld kiwi's uit Chili komen dan eten we maar geen kiwi's! Die eten ze daar zelf maar op. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Sinaasappels uit Zuid-Afrika is ook zoiets, in Spanje telen ze die ook. Dat scheelt toch wel enkele kilometers. 
In de winkels zag ik appels uit Nederland, best lekkere appels, niks mis mee. Maar wij kopen ze bij een appelboer 10 kilometer hier vandaan.

En vooral, als we het toch over dierenwelzijn hebben, vervoer geen levende dieren in vrachtwagens duizenden kilometers naar verre landen. Slacht dieren nabij de plek waar ze opgroeien, liefst op eigen erf in op afroep beschikbare en daarvoor ingerichte slachtvrachtauto's. Dat voorkomt een hoop stress. 
En koop vooral geen vlees uit verre landen die zo lekker goedkoop kunnen produceren. 

Zo, dat moest ik even kwijt.