maandag 7 december 2020

Het complot

 



C'est surtout de la publicité" : le professeur Didier Raoult sceptique sur le vaccin contre le Covid-19

Zo maar wat kreten die ik vandaag in de krant lees. En die overeenkomen met mijn eigen onwetenschappelijke gedachten.

De eerste zin en het bijbehorende artikel vertelt mij dat Amerikaanse wetenschappers er voor waarschuwen dat vaccinatie wellicht goed is om de ziekteverschijnselen na besmetting te onderdrukken, en dat is natuurlijk al heel wat, maar dat het niet betekent dat je daarmee ook onderlinge besmetting voorkomt. Je loopt het virus evengoed op en je kunt het dan ook weer verspreiden.

Dit naar aanleiding van een gesprek dat ik gisteren had met een familielid. Ik vroeg terloops of hij zich zou laten vaccineren als de mogelijkheid er zou zijn. En zo ja, waarom.

Ja zeker, dat zou hij wel gaan doen. Niet zozeer voor zichzelf, hij had net als ik, zelfs nog nooit eerder een griepprik genomen, maar je doet het nu toch vooral voor een ander. Een soort maatschappelijke plicht.
Ik was het daar niet mee eens omdat ik van mening ben dat vaccinatie geen besmetting zal voorkomen en daarvoor dus nutteloos is voor bescherming van anderen.
Deze overtuiging zie ik nu bevestigd door een artikel over wat die Amerikaanse wetenschappers vertellen.

In de tweede Franstalige zin vertelt de beroemde Franse professor en microbioloog Didier Raoult dat hij al wel veel over het vaccin had gelezen in de kranten maar dat hij echte wetenschappelijke artikelen hierover tot nu toe niet of nauwelijks gezien heeft. En dat geeft hem te te denken.
Nu is deze professor enigszins verguist omdat hij al vaker kritiek heeft geuit over de hele virusbestrijdings-aanpak. En dat wordt niet op prijs gesteld.

Hij werd ook bekend door het promoten van hydroxychlorogine als behandeling voor covid-19. Wat dat dan ook wezen mag. Maar blijkbaar is dat een te simpele oplossing en moet en zal er een vaccin komen. En dat zal weer een aantal farmaceutische bedrijven die, al dan niet veel te snel, dat vaccin ontwikkelen schatrijk maken.

Maar dat houdt hem niet tegen om zijn mening te blijven spuien.

Want wanneer je een eigen, met reden omklede, mening verkondigt die niet overeenkomt met de van boven opgelegde en algemeen verkondigde “waarheden” krijg je al gauw termen te horen als “complotdenker”, “klimaatontkenner”, of “jij denk zeker dat het maar een griepje is”.

Nee, ik ben geen complotdenker. Hoe moet ik weten of er bijvoorbeeld microchipjes ingespoten gaan worden bij vaccinatie. Of meer van dat soort uitingen. Het kan allemaal waar zijn, maar het kan ook niet waar zijn.
Ik weet wel dat er door overheden en ook wetenschappers vanaf het begin enorm geklungeld wordt tijdens dit hele gedoe. En dat geeft geen vertrouwen.

Een kleine greep uit mijn wantrouwen:
Eerst: mondkapjes helpen niet, nu zijn mondkapjes verplicht. Ze waren toen niet voldoende leverbaar, dus werd maar verteld dat ze toch niet helpen. En dat wordt nog steeds beweerd door sommige “deskundigen”.
In de supermarkt werd in het voorjaar de klanten mondjesmaat binnen gelaten, de boodschappenwagentjes werden driftig ontsmet maar mondkapjes waren niet nodig.

Nu is dat alles niet meer nodig behalve dat mondkapjes verplicht zijn.
In de supermarkten mag nu iedereen naar binnen en de kleinere winkels, waar de klanten hooguit met 3 of 4 tegelijk binnen komen, werden gesloten. En dan die idiote gedachte dat terrassen gesloten moeten blijven. Buiten in de frisse lucht!!! En nu komen er berichten dat het sluiten van de horeca absoluut niet heeft bijgedragen aan het verminderen van de besmettingen.

En wat te denken dat ik een wandeling met de hond mocht maken binnen 1 km rond mijn huis. En dat is nu plotseling 20 km. De vorige keer kregen we na enige tijd vrijheid tot 100 km. En complete willekeur!
Nee ik ben zeker geen complotdenker, maar wel een kritisch aanschouwer. Ik zie het maar doorgrond het niet.

En nee, ik denk zeker niet dat het maar een griepje is.
Wat het wel is weet ik niet omdat ik geen viroloog ben, maar ik weet inmiddels echt wel dat het een bijzonder kwalijk virus is dat grote gevolgen heeft voor de gezondheid. Het schijnt zelfs dat je er soms dood aan gaat.

En zoals bij iedere “normale” griepepidemie ben ik zeker wel voorzichtig om de ziekte niet op te lopen. Als ik weet dat er iemand besmet is ga ik er zeker een poosje niet naar toe. En zodoende heb ik in geen 40 jaar een griep gehad.
Maar...ervaringen uit het verleden zeggen niets over de toekomst. Dus wat niet is kan komen.

En als beschuldigd klimaatontkenner kan ik daarover ook wel het een en ander uit de doeken doen, maar dat is voor een ander artikel.