maandag 28 december 2020

Stortbak klusje.

Vroeger, lang geleden dus, was  alles veel makkelijker. Nou ja, alles? 

Als je bijvoorbeeld toen een probleempje had met een stortbak pakte je een trapje en was het een kwestie van vervanging van de vlotter die het water regelde. Simpel en snel. Wel 100 keer gedaan!

Nu in deze moderne en hoog technische tijd met van die weggewerkte stortbakken gaat dat allemaal niet zo makkelijk meer. Wat er aan de hand is? Ik hoorde dat na het spoelen de stortbak nog maar druppelsgewijs volliep. Daar klopt iets niet, was mijn gedachte. Mogelijk een verstopping in de wateraanvoer? Een korreltje gruis voor een klein gaatje?

Dus aan de slag maar weer. Ik kwam er weer achter dat reparaties uitsluitend mogelijk zijn via een kleine opening achter de spoelknoppen. En eenmaal mijn grote handen er door gewrongen probeerde ik allerlei koppelingen los te draaien om de verstopping op te sporen. Maar niets hielp.

Dan eerst maar eens op zoek op het wereldwijde net. En ja hoor, een duidelijke site met heldere tekeningen gaf mij te kennen dat ik vermoedelijk een gescheurd membraan zou moeten vervangen.

Een membraan in de stortbak? Nog nooit van gehoord. En een gescheurd membraan dat dan nog maar druppelsgewijs water doorlaat? Wat een raar gedoe. Ik weet wel van gescheurde membranen die dan veel te veel water doorlaten. Ik heb er honderden vervangen in kapotte geisers. 

Het blijkt, na grondige bestudering, dus een ingewikkelde kwestie te zijn van al dan niet opgebouwde drukverschillen die op een doordachte wijze de stortbak doen vollopen met water. Ingewikkelder konden ze het niet maken.

Maar ik heb dat membraantje werkelijk gevonden en inderdaad was hij gescheurd. Volgende probleem: hoe kom ik aan een nieuwe? Toch maar weer bij Amazon kijken. En warempel, voor een paar euro willen ze mij wel zo'n ding toesturen. Na de kerstdagen, dat dan wel weer. Maar zo lang houden we het nog wel uit, hoop ik.

Maar ik bedoel dus te zeggen: voor een simpele doe-het-zelver is het allemaal niet meer zo makkelijk.