woensdag 30 december 2020

Te wapen !



Het zijn vreemde tijden en het gevaar loert van alle kanten. Vreemde virussen vallen ons aan en wellicht ooit ook nog wel eens gewone russen. Dus kun je niet voorzichtig genoeg zijn en daarom heb ik besloten mij te bewapenen.
Ik had al eens een degelijk zwaard geknutseld maar ik vond dat niet genoeg.

Dus heb ik me nu maar eens op het fabriceren van een kruisboog gestort. Gelukkig kun je ook hierover veel sites vinden die mij verder konden helpen want ik had geen idee hoe zo'n ding in elkaar steekt. Nu gelukkig wel.

Men neme een voormalige beddenplank welke twee keer in een min of meer geweervormig model gezaagd wordt. Welke delen tegen elkaar geschroeft worden om voldoende dikte te krijgen.
Van een paar veerkrachtige latten uit een voormalige lattenbodem kunnen we hopelijk de boog maken. 

Het ingewikkeldst is nog wel de constructie van het pijlen-afvuur-mechanisme. Het koord moet strak gespannen  en ergens aan vastgehaakt worden. Waarna dan de af te schieten pijl aan het koord wordt geklemd.  En dat moet dan blijven zitten tot iemand besluit de trekker over te halen. 
Hiervoor is een eikenhouten  rondje met uitsteeksels uitgezaagd en een stukje multiplex moet dienen als trekker.

Ik ben nu zo ver dat ik al een keer heb proef geschoten en de afgeschoten pijl vloog toch zeker wel tien meter weg. Reeds een indrukwekkende prestatie. (Nou, nou)
Ik beweer dan ook stellig dat dit een eerste prototype is dat dient om een idee te krijgen hoe het moet en om te leren van eventueel gemaakte fouten. Dus ik kan nog wel even verder voor ik een feilloos werkende kruisboog heb.