maandag 14 december 2020

Het is wat met dat vat.

Hoe was het ook alweer? Ik mocht weer even diep in mijn oude en versleten vakmanschap geheugen duiken. Waarom? 
Ik moest mijn cv-ketel om de haverklap bijvullen met water. En dat is niet goed. Expansievatprobleem, vertelde mijn onderbewustzijn mij. Dus heb ik dat vat een paar keer opgepompt met een compressor in de hoop dat het beter zou worden.
Helaas ging dat maar een paar dagen goed voor het gedonder opnieuw begon. Een installateur er bij roepen heeft geen zin want ik heb die vent die het apparaat 10 jaar geleden heeft aangesloten ook al een paar keer gevraagd te komen voor onderhoud. Die belooft van alles en beweert ook dat jaarlijks onderhoud  wettelijk verplicht en nodig is, maar komen ho maar. Waar is die oude vertrouwde gasservice als je die nodig hebt?

Het ingebouwde expansievat in de  hoog rendement Vaillantketel was duidelijk aan vervanging toe. 
En die vervanging is een gepruts en het wordt een stuk duurder als het plaatsen van een nieuw afzonderlijk vat. En het mooie is, dat kan ik zelf nog heel goed.
Ik heb zo'n ding besteld bij, jawel, Amazon. (Sorry, excusez moi, erkende tegenstanders van het kopen bij die verdorven instelling) , want ik zou niet weten waar ik dat anders vandaan moet halen en zo snel ook nog.

En  na enig technisch gepruts aan de leidingen heb ik het vat ertussen gekregen en het werkt ook nog. Probleem opgelost.
Hallelujah !!!