donderdag 14 januari 2021

Het kon minder!


 20 Eieren, Twintig!!! Zoveel had ik er in de broedmachine gedaan. Ik dacht bij mezelf: we kunnen toch nergens naar toe en nu heb ik mooi tijd om een aantal kuikens op te voeden. Om de ouder wordende pluimveestapel te verjongen. Ik had er zelf een stuk of 10 bij elkaar gespaard en, om de machine vol te krijgen, heb ik een tiental eieren bij buurman Willy gebedeld. De machine draait toch, dus ik kan voor het zelfde geld het maximale er ik stoppen en hopelijk ook er uit halen

Drie weken geleden heb ik de broedmachine aangezet en na een weekje wachten kon ik met de schouwlamp constateren dat alle eieren van de eigen kippen niet bevrucht waren. Mijn haan laat het totaal afweten. De andere eieren kon ik dankzei de dikkere schaal niet goed bekijken en die heb ik dus laten liggen. En nu, na drie weken broeden komt het resultaat te voorschijn. 

Twee (!!!!) hele kuikens hebben zich een weg naar buiten gevochten. Nou ja, ééntje dan, de andere moest ik zelf voorzichtig uit het ei pellen omdat het te lang duurde voordat hij/zij de schaal doorbroken had. Twee van de twintig !!!  Is het niet in en in triest? En daarvoor moet nu drie weken lang de warmtelanp branden. 

Het kon inderdaad minder, maar meer was mooier geweest.