zondag 17 januari 2021

Weerzien.


 Een poosje geleden maakten wij kennis met twee vrolijke varkens. De belangstelling was wederkerig, zo te zien. Gisteren zag ik ze weer terug. 

Op mijn zaterdagmorgen wandeling passeerde ik, zoals wel vaker, het terrein van de kasteeljongens, zoals ik ze pleeg te noemen. Ik zag iemand voor de oude beheerderswoning zitten  die een olieachtige vloeistof in flessen aan het gieten was en op mijn nieuwsgierige vraag wat dat te betekenen had gaf hij aan dat ik maar eens binnen moest kijken.

Ik liep het oude huisje binnen en keek mijn ogen uit. Een tiental mensen, allen lid van de familie, was bezig één van die varkens te ontleden en aan worsten te draaien en aan spek en karbonades te snijden. Aan de zolder hingen een paar grote hammen en een tiental worsten te drogen. 

Eén van hen zat voor een knappend haardvuur en was bezig in een grote kookpot de olie uit ingewanden en botten te koken. Die olie was bedoeld om later te gebruiken als olie om in te braden. Het deed mij sterk denken aan Panoramix die voor Astrix de toverdrank aan het brouwen was.

Op de tafel lag een stuk zilverpapier met een grote homp paté waarvan ik, op aandringen van de aanwezigen, naar hartenlust kon smullen. Bescheiden als ik ben, nam ik een klein hapje van dat lekkers."Nee, nee, toe maar, neem vooral een grotere hap". Errug lekker!!

Het geheel deed me denken aan mijn vroege jaren waar toentertijd bij ons ook jaarlijks een varken werd geslacht en ontbeend. Dat was altijd een hele onderneming en dat is niet veranderd, zo te zien. Ook was het toen de gewoonte om na de slacht een worst naar de buren te brengen. Ik ben benieuwd of dat hiet ook zo is!

De hele familie werkt mee en de hele familie eet er van mee. Niet meer dan 6 personen bij elkaar? Minimaal 1 meter afstand? Muilkorf op? Hoezo?