zondag 3 januari 2021

Pijltjesdag.

De boog kan niet altijd gespannen zijn, dus ben ik na de akelig koude binnenzitdag van gisteren maar weer een beetje aan het knutselen geslagen. 

En ik heb mijn nieuwgeboren kruisboog gespannen en heb enkele proefschoten gelost. Binnen de kortste keren was ik mijn enige pijl kwijt omdat hij tijdens een hoogschiet-test ergens hoog in een boom bleef steken.
Ik heb toen de snoeischaar gepakt en ben pijlsnel al mijn struiken langs gegaan om mooie rechte takjes te knippen. Takjes zijn er genoeg maar om pijlwaardige stukjes te vinden valt nog niet mee. Ze moeten over een lengte van 40 centimeter pijlrecht zijn. En dat zijn er niet veel als je er op gaat letten.
Maar enkele pijlen zijn nu toch in aanbouw. De bast moet er af en er moeten veren aan de schacht om zuiver recht te kunnen schieten. Die veren worden gemaakt van stukjes plastic afkomstig uit een pizza doos. En er moet een vlijmscherpe punt op gezet worden, anders kan ik er geen gevaar mee stichten.
 

Wie er zeker niet met een kruisboog schieten zijn de jagers. Het leek wel oorlog vandaag. De schoten knalden door het dal en het het gejank van de honden en het geschreeuw en getoeter van de jagers was niet om aan te horen.

De video geeft een impressie van het gedoe, zonder het gedaver van schoten. Het geluid moet wel zo hard mogelijk gezet worden.