dinsdag 26 januari 2021

Pistolen Dickje.

 

Na de eerste kruisboog, die niet meer dan een probeersel was, moest er een tweede volgen. Deze keer een pistoolvormig ding. 

 En zie het resultaat! Met vallen en opstaan komen we tot het min of meer gewenste resultaat. Nog een kleurtje er op spuiten en het lijkt heel wat.

Goed hout vinden voor de boog die onder hoge spanning komt te staan is nog niet zo makkelijk. Het beddenplank hout en het perenboom hout bleek niet veerkrachtig genoeg. Ik las ergens dat het materiaal waar ski's van gemaakt worden wel erg sterk en veerkrachtig is. Maar ja, hoe kom je aan een oude ski? Geen nood, Peet heeft (bijna) alles en nog meer. Hij heeft mij  twee van die dingen geschonken. En dat niet alleen, hij vond ook dat bamboe erg geschikt zou zijn en ook dat had hij in de aanbieding. En ook nog een paar kopjes koffie, twee glazen wijn en een luisterend oor. Uiteraard heb ik dit aanbod onder grote dankzegging aanvaard. Ik moest nog snel zijn om voor het fatale opsluit tijdstip van zes uur thuis te zijn.

En jawel, een stukje gespleten bamboe voldoet aan al mijn wensen. Ik moet nog uitzoeken hoe strak de snaar gespannen kan worden want de afgeschoten pijl moet natuurlijk wel een flinke snelheid meekrijgen.


het afvuurmechanisme.

niet alle hout is kruisboog hout.

het begint er op te lijken, compleet met
pijlvasthoudbeugel.

pijlenfabricage.

bamboehout is beter geschikt, blijkt nu

de volgende boog gaat wellicht gemaakt worden
van skimateriaal.