dinsdag 23 november 2010

Stroom en bollen.


En ook vandaag zijn we bezig geweest met belangrijke zaken.
Diny was weer bezig op het randje van de afgrond. Dat zou je zo niet zeggen maar ook het planten van tulpen kan gevaarlijk werk zijn. Maar je moet wat als je in het voorjaar een fleurige omgeving wilt hebben.

En ik, ook ik was natuurlijk druk. Balancerend op een wankel keukentrapje probeer ik een elektrische installatie aan te leggen in het toekomstige appartement.
Iemand heeft in het verleden al eens een poging gedaan om er elektrische leidingen aan te leggen en het is daar een wirwar van draden en buizen, zekeringen zijn er niet en een aardleiding is nergens te bekennen. Dat moet er allemaal weer uit want ik wil het op mijn eigen manier doen.

Ik heb me op internet een beetje verdiept in de elektrotechnische voorschriften en dan blijkt dat het hier toch weer een beetje anders moet dan in NL. Zo moet je hier om één of andere duistere reden gescheiden circuits aanleggen voor de stopcontacten en voor de lampen.
De ene moet je dan zekeren met 16 ampère en de andere met 10 ampère.

Ik vrees dat deze installatie een mix wordt van franse, nederlandse en ebbersiaanse inzichten. Als ie maar veilig is.