zondag 21 november 2010

Zaterdag.



Zaterdag was weer een prachtig zonnige dag gevuld met reparatie van de grasmaaier, boodschappen doen, tuinwerk en het opvoeden van de hond op de hondenclub.

En als klap op de vuurpijl mochten we ’s avonds ook nog naar Esplas om in de salle des fĂȘtes samen met dorpsgenoten te genieten van een jaarlijks terugkerende en zeer belangrijk festijn.
Ieder jaar opnieuw, zo eind november hebben wijnboeren de eerste nieuwe wijn in flessen gestopt en dat wordt, in elk geval hier in het zuiden, uitbundig gevierd.
Deze beaujolais nouveau, welke volgens mijn niet al te deskundige mening nog maar een zeer mager wijntje is, wordt hier genuttigd samen met gepofte kastanjes.
Ik weet eigenlijk niet waarom, dat zal wel traditie zijn. Je krijgt er wel smerige handen van.

Ik stond daar te praten met de burgemeester die me nu enthousiast “voisin” noemt en met een Zwitserse buurman. Met z’n beiden hadden ze blijkbaar afgesproken om me op de kast te jagen. Ze keken me heel ernstig aan en dreigden met “porter plainte”, een klacht indienen.
Waarop ik natuurlijk heel verbaasd vroeg wat ik misdaan zou hebben.
De klacht betrof het kraaien van mijn beide hanen, het was tot nu toe heel rustig geweest in de buurt maar die rust werd nu ruw verstoord.

Ik heb ze dus maar eens haarfijn uitgelegd dat ze dan maar naar de grote stad moesten verhuizen maar dat hier op de campagne hanengekraai er bij hoort en als muziek in de oren klinkt.
Daarop begonnen ze te glimlachen en verkondigden dat ze maar een grapje maakten.
En dat vermoedde ik al.

We troffen daar ook de nieuwe bewoners van Chicane, die de gelegenheid hadden om kennis te maken met hun dorpsgenoten. Niet de mooiste gelegenheid want ze drinken geen van beiden alcohol en dat is toch het hoofddoel van een avond al deze.

Een bijkomend voordeel van onze nieuwe woonplek is dat we op ons gemak naar de feestzaal kunnen fietsen of, zoals nu, lopen. De enige helling die we hoeven te nemen is het afrit naar ons huis. De rest is vlakke weg.
En als het dan ook nog bijna volle maan is, is de romantiek compleet.