donderdag 13 november 2014

Dennenprocessierups.



De dennenprocessierups schijnt een zuidelijke neef te zijn van de noordelijker levende eikenprocessierups. En is minstens zo venijnig. Of het normaal is voor deze tijd van het jaar weet ik niet, maar momenteel kruipen ze met honderden tegelijk uit de dennenbomen die in de tuin staan.

In lange rijen kruipen ze ook tegen de muren van het huis op, op weg naar.... ja waar naar toe eigenlijk?
Maar ze zijn vervelend voor mens en dier. Gelukkig blijft Anka er nog steeds verre van want anders is het leed niet te overzien.

Vandaag ben ik aan de gang geweest met een spuitbus die bestemd is om vliegen dood te maken. Ik hoop en neem aan dat ook rupsen daar niet tegen kunnen. Ik heb wel al een mooie hoop stervende rupsen bijeen geveegd. En nu zit ik direct al weer aan mijn jeukbulten te krabben. Dat is hun wraak zeker.

En ook de dennenbomen hebben er zwaar van te lijden, er zitten bijna geen naalden meer aan. Ik denk dat ik er binnenkort brandhout van maak, dat kunnen ze daar tenminste niet meer in en is de overlast hopelijk afgelopen. Maar ook tijdens dat omzagen zal ik weer menig jeukbult oplopen, ben ik bang.