zondag 13 februari 2011

Chenille processionnaire.


Oftewel processierups. De twee dennenbomen in onze tuin hangen vol met dit gespinsel.

Ik had ze natuurlijk wel zien hangen, maar nadat vanmiddag onze buurman/burgemeester me erop attent maakte dat deze rupsen gevaarlijk kunnen zijn voor mens en dier, heb ik één zo’n nest van de boom afgeknipt om te zien wat er nu eigenlijk inzit.

Het dringende advies van hem was om ze te verbranden en dat heb ik pogen te doen. Een lucifer geef onvoldoende vuurkracht en dus heb ik heel diervriendelijk de soldeerbrander er op gezet.
Je weet niet wat je ziet, een dikke honderd kronkelende rupsen vielen in mijn kruiwagen. Een massamoord was het, dat gaat me punten kosten. Ik kan wel zeggen dat ze erg slecht branden en heb de rest maar diep in de grond begaven.
Vrede zij met hun.

Een tiental andere nesten zitten hoger in de bomen, mij te hoog om ze er uit te halen. We zullen zien wat er van komt.
Ik hoop niet dat het gruwel verhaal van de buurman uitkomt: als een hond van die rupsen eet en zijn tong zit vol stekels, dan blijft een dierenarts niets ander over dan die tong er af te snijden.