woensdag 2 februari 2011

Sloten slopen.


De zijdeuren van de serre zitten op slot. De sleutels zouden volgens de verkopers in een sigarendoosje moeten liggen dat weer te vinden zou zijn in de garage.
Hoe we ook zoeken, geen sigarendoos en dus ook geen sleutels.
Probleempje.

Maar die deuren moeten open kunnen, zeker als binnenkort het voorjaar er aan komt.

Zo nu en dan kijk ik naar een oude aflevering van Baantjer, waarin rechercheur de Cock (met c.o.c.k.) soms heel nonchalant een etuitje met pennetjes te voorschijn haalt en waarmee hij dan een slot binnen 2 seconden open heeft.

Zo’n man zocht ik hier dus ook maar vond hem niet.

Wel ik kreeg enkele tips hoe ik die sloten geforceerd zou kunnen krijgen.
Tip 1, pak een boormachine en boor het slot er uit. Dat lukt dus niet omdat er stalen pinnetjes in zitten waartegen een ijzerboor het aflegt.
Tip 2, pak een grote sleutel of een tang en breek het slot kapot. En waarachtig, dat lukte wonderwel, een flinke ruk met die tang en het slot kwam er aan splinters uit.
Vertel het alsjeblieft niet verder dat dit zo makkelijk gaat, dat mag verder niemand weten.

En omdat ik nog een van Ruud gekregen passend cilinderslot met sleutels op de plank had liggen kon ik de zaak weer in oorspronkelijke staat herstellen, maar dan met sleutels zodat de deur naar behoefte open gezet kan worden en ook weer op slot gedraaid.
Eigenlijk zoals het hoort.