dinsdag 28 december 2010

Nederland heeft natuur nodig met grote ’N’


Natuurmonumenten moet weer terug naar de kernmissie: bescherming van echte natuur, mét bruine beer.

Bovenstaand artikel las ik zo net via internet in Trouw.

Ik moest er even onbedaarlijk om lachen.
Bruine beren in Nederland waar ze ’s winters nog geen kudde paarden en koeien in leven willen houden in een zogenaamd natuurgebied ter grootte van een postzegel met een hoog hek er om heen. Om dat het natuurlijk zou zijn dat dieren ’s winters van de honger doodgaan.

Hier in Pyreneeën, die toch behoorlijk uitgestrekt en wild zijn, geven die (ook al ingevoerde) beren soms al de grootste problemen. Vraag de schapenboeren hier er maar eens naar.

Ik wil niet al te kritisch zijn, maar er lopen toch wereldvreemde figuren rond in dat kleine nederlandje.

Ik weet het, het gaat me niets aan, maar dit moest ik toch even kwijt.


Wie wil weten hoe men hier over de beren denkt, ik vond een mooie reportage van de VPRO. Kijk maar.