vrijdag 12 juni 2009

Donderdag 11 juni.


Wij worden wakker van het lawaai van een grote dieselmotor die dichtbij zonder ophouden staat te ronken. Mijn eerste gedachte was van welke lul doet nou zoiets. Ik geef eerst mijn Italiaanse camperburen de schuld dat die hun motor warm laten draaien voor vertrek. Hoe verkeerd gedacht van mij, excusez moi. Het blijkt een grote Duitse touringcar te zijn die een buslading Duitsers heeft gedropt om snel een paar souvenirs te kunnen kopen van de kerstman.

Dus we vertrekken ook maar en rijden na het tanken de E75 weer op. We hebben nog maar 11 kilometer gereden voordat ik op het idee kwam om eindelijk de smerige voorruit eens te gaan schoonmaken.

Dus direct maar gestopt op de eerstvolgende parkeerplaats aan een rivier. Glazen wassen en het ergste vuil van de portieren wassen. Terwijl ik druk bezig ben, ziet Diny een lange hangbrug over de rivier hangen. Daar moeten we natuurlijk even overheen lopen. Aan de andere kant staan routebordjes voor natuurwandelingen. We kiezen er één uit en wandelen het bos in. Wandelen op de poolcirkel, wie doet dat nou? Het is een mooie route die op het verste punt een uitkijktoren aandoet. Een eindeloos vergezicht over alleen maar bossen. Na die wandeling blijven we nog enige tijd in de brandende zon zitten.

Eenmaal weer op weg zien wij onze eerste Rus voorbij schieten. We hebben ons hele leven nog nooit eerder een Rus gezien denken wij, maar ze wonen hier dichtbij dus dat zal nog wel vaker voorkomen.

Hoe verder we naar het noorden rijden des te kleiner worden de bomen in de bossen. Er is geen behoorlijke telefoonpaal meer uit te hakken. Wat wel steeds meer wordt is het aantal rendieren dat we langs de weg zien lopen.

Aan het eind van de middag verlaten we de E75 en slaan bij het dorpje Kaamanen rechtsaf de 971 op. Richting het uiterste oosten van Noorwegen. We dachten in Kaamanen wel een slaapplek te vinden maar het was nauwelijks een dorp te noemen.Twee benzinepompen en een restaurant dat was alles. We hebben nog wel de tank volgegooid met de in Finland goedkopere dieselolie.
Op mijn vraag aan de kassadame of ik bij hun op het terrein mocht overnachten kreeg ik een prijsopgave van 15 euro, wel met douchemogelijkheid, dat wel weer. Ik heb dat vriendelijke aanbod maar afgeslagen. Maar dat heeft wel tot gevolg dat ik nu aan de kant van de weg op een picknickplaats dit verhaal zit te typen.