zondag 21 juni 2009

Donderdag 18 juni.



We beginnen de morgen maar weer eens met een fietstochtje door Hammerfest. Wij vinden dat het druk is, we zijn natuurlijk niks meer gewend. Er is erg weinig interessants te zien. Een kerk uit 1962 die er wel aardig uitziet en een plaatselijk museum. Ik dacht er naar binnen te gaan om de plaatselijke historie te bekijken, maar ik las net op tijd dat het geheel gewijd was aan de laatste oorlog. En die ken ik nu wel.

Dan rijdt Diny weer het stuk terug tot we weer op de E6, de beroemde noordkaaproute, zijn die naar het zuiden loopt. Ze moet heel de stad door en een hele lange tunnel. Ze maakt wat mee, deze dagen.

Onderweg tijdens een rustpauze op een parkeerplaats zien we een picknick tafel vol met drinken staan. Het is van een verzorgingsploeg die een stelletje (ongeveer 70) hardlopers opvangt die hardlopend heel Europa doorgetrokken zijn. Volgens één van hen waren ze begonnen in Italië en nu waren ze bijna op hun bestemming de Noordkaap. Ik twijfel of ik dat erg flink vind en of ik dat alleen maar gekkenwerk noem. Wanneer we verder rijden zien we ze in diverse stadia van vermoeidheid langs rennen en strompelen.

Een eind verder zien we een aantal houten huisjes langs de kant van de weg met een paar bussen en enkele camper ervoor. Wij stoppen dus ook maar even. Daar proberen een aantal Lappen typisch Lapse souvenirs aan de mens te brengen. Rendierhuiden en geweien en allerlei producten die daarvan gemaakt zijn. Best wel mooi, maar wij hoeven ze niet. En zo te zien velen met ons, want er wordt bar weinig verkocht zolang wij er zijn.

Wat museumbezoek betreft, ik zag een bordje met “bilmuseum” langs de weg staan. Wij er naar toe want dat willen we wel eens zien, natuurlijk. Komen we daar, staan er allemaal oude auto’s. En daar vinden we geen reet aan. Blijkt dat een bil een auto is in het Noors.

Aan het eind van de dag stoppen we op een prachtige picknick plaats aan de Reisa- fjorden bij het dorpje Sandbukt. De zon schijnt en de temperaturen lopen op. Het is lekker weer, eindelijk